Критичното мислене не се формира в последните класове, заяви зам. образователен министър

    116

    Критичното мислене не се формира в последните класове, тогава може да се види, че функционалната грамотност липсва. Тя е да имаш предварителна представа за нещо, а след това да можеш направиш избора. Това умението се развива в ранна детска възраст. Това заяви зам.-министърът на образованието Таня Михайлова в ефира на БНТ. Повод е приключилото външно оценяване по български език и литературата.

    „По повод задачата в изпита, базиран на баснята на Ангел Каралийчев за лъва и лисицата – при него най-важното е да се направи аргументиран избор, след като текстът се прочете. Тук няма стереотипа на верния отговор“, каза тя. По думите й като цяло децата се справят добре и повечето отзиви след външното оценяване, са били, че то е било лесно.

    На 9 май на национално външно оценяване по български език и литература се явиха около 60 хил. четвъртокласници. Учениците правиха диктовка по Емилиян Станев и текст за четене с разбиране по текста на Ангел Каралийчев, към който имаше 11 задачи. Текста за диктовката, текста за четене с разбиране, задачите и отговорите можете да видите тук. Ден по-късно беше и изпитът по математика след четвърти клас. Задачите и отговорите можете да видите тук .

    При националното външно оценяване за учениците в VII клас, което ще се проведе юни месец, важното е, че максималният брой точки е 100. Това важи и за изпита по математика, и за изпита по български език и литература. Изпитът по български език и литература ще се проведе на 17 юни, по математика – на 19 юни, а на 21 юни е изпитът по желание по чужд език. Той ще започне в 09:00 ч. и ще се провеждат в училищата.

    Тази година в изпита по български език и литература ще са само произведенията, които са се изучавали в VII клас. Ще има 25 задачи и една задача за съставяне на текст“, каза тя. Коментарът й е, че тази промяна е съобразена с исканията и на родители, и на учители. „Ако ученик не яви на външно оценяване, пак ще може да кандидатства, но няма да има тези резултати, а се взима само оценката от 7-и клас“, добави Михайлова. Тя акцентира, че децата трябва внимателно да преценят желанията си предварително.

    По думите на зам.-министъра в момента професионалните паралелки са един от приоритетите на правителството.
    „Важно е да се промени отношението към професионалното образование. Става дума за специалисти, които да управляват сложен софтуер, свързан с машини. От няколко години министерството работи много добре с представителите на бизнеса“, каза тя и акцентира, че е много важно партньорството между училища и предприятия. Като основен проблем тя очерта липсата на учители, но заяви, че освен заплащането трябва да се се работи и по изготвянето на политики, които да върнат „най-добрите“ преподаватели в класните стаи.

    Източник: